Дякую, що завітали на сторінку Діянь римських. Її присвячено українському перекладові одного з найпопулярніших творів середньовічної латинської літератури - збірки оповідок, відомої як Gesta Romanorum. Тут з'являються українські тексти вибраних оповідок, думки, пов'язані з перекладом цієї літературної пам'ятки, а також усе, що прямо чи опосередковано пов'язане з нею і що видається цікавим - а такого є справді багато.

14 січня 2013 р.

Василів з іменинами! - Оповідка CCLXI

Василій каже у «Шестидневі», що деякі тварини призначені для праці, але не годяться в їжу, як-от кінь, мул, віслюк. Інші тварини призначені в їжу, але не годяться до праці, як-от вівці, свині, кури, качки, пави. А ще інші тварини ні в їжу, ні до праці не годяться, а лише для охорони та чистоти дому, як-от пси і коти: пси охороняють, коти очищують.

Тварини. Декоративний ініціал з рукопису:
Григорій Великий. Моралії на книгу Йова. Німеччина, 2-га пол. XII ст. (C)

Мораль

Найдорожчі, отак воно й з людьми: деякі годяться для одного служіння, та не для іншого. Одні тварини шукають здобич удень, як-от орел; інші – вночі, як-от лис та вовк; ще інші – і вдень, і вночі, як-от коти.

Так воно й з деякими магнатами, котрі, неначе орли, відкрито полюють. Про них – Йов у гл. XII: «Багаті шатра грабіжників, зухвало гнівлять Бога, хоч Він дав усе їм у руки» [Пор. Йов 12, 6]. Вони чинять насильство, викрадають отроків, обдирають убогий люд по містах, змушують мужів стогнати; душі зранених взиватимуть до Бога, і Бог не дасть їм відійти невідомщеними. Мудрість, глава V: «Стане праведник...» і далі [Пор. Муд. 5, 1].

Тварини, які шукають здобич поночі, – то розбійники і сластолюбці. Як мовить Йов: «Буде вночі, наче злодій; в темряві підкопує доми. А перелюбника око чекає, коли смеркне, говорячи: "Не побачить мене жодне око!" і заслону кладе на обличчя» [Пор. Йов 24, 14-16]; Псалом: «Хіба той, хто око створив, не бачить?» [Пор. Пс. 94 (93), 9]

Інші тварини полюють удень і вночі, як-от коти. Такими є обманщики, які під час слідства беруть дарунки від обох сторін. Проти них – у Сираха: «Горе грішникові, який двома стежками ходить» та ін. [Пор. Сир. 2, 12]

Немає коментарів:

Дописати коментар