(C) |
Справді, своєю будовою її фінальний епізод дуже нагадує оповідку 106 – якщо з-поміж персонажів середньовічного твору вилучити другого товариша-подорожнього разом з його репліками і зоставити лише першого і третього.
У співомовці Руданського пан і Іван мандрують разом; кожен має з собою харчі. Під час привалу пан призволяється до Іванових запасів, а от своєї торби розв’язувати не поспішає. Іван не залишається в боргу: вночі, поки пан спить, спустошує його торбу. Наступного вечора їм вдається спіймати гуску, з якою й пов’язана інтрига фінального епізоду співомовки. Аналогічні події розгортаються в оповідці 106 Діянь римських довкола хлібини, яку не можуть поділити між собою мандрівники.
Степан Руданський, «Пан і Іван в дорозі» | Діяння римські 106 |
[...] | [...] |
Аж пан знову замишляє Хлопа ошукати… Та й говорить: «Що ж, Іване! Ми лягаймо спати! | Мовив один: «Лягаймо спати отут при дорозі. |
Та кому із нас присниться Кращая закуска, То вже ціла тому взавтра Достанеться гуска!...» | Кожному щось присниться, і хто більшу дивовижу побачить, того й буде ціла хлібина». |
«Та як спати, то і спати Нічого діяти!» Постелив Іван свитину Та й лягає спати… | Відповіли йому інші двоє: «Добре радиш»; та й полягали спати. |
Серед-ночі захропів пан, Іван пробудився, Із’їв собі цілу гуску Та й знов положився. | Тоді той, котрий це нараяв, встав і, поки ті спали, з’їв цілу хлібину, ні крихти не лишивши товаришам. |
Рано будить пан Івана Та давай казати, Як то Бог його до себе Просив балувати, | Отак вчинивши, взявся будити їх, гукаючи: «Мерщій вставайте! Час уже кожному розповісти свій сон!» От перший і розповідає: «Найдорожчі, бачив я дивний сон: немовби з неба спускається золота ліствиця і янголи сходять і піднімаються по ній; вони добули мені душу з тіла й піднесли її аж до небес. |
Та якії там потрави Йому подавали, Та як його всі святії Їсти припрошали… | Перебуваючи там, я уздрів Отця, і Сина, і Святого Духа; і така радість огорнула мені душу, що око не бачило й вухо не чуло того, що я там відчував. Отакий був мій сон». [...] |
«Ані слова! – Іван каже. – Ваша правда, пане! Я сам бачив, як ви їли Якісь марципани… | Узяв слово і третій: «Вислухайте і мій сон. Ввижалося мені, що до мене прийшов янгол та й каже: "Найдорожчий, хочеш побачити, де твої товариші?" [...]Та й відвів мене до небесної брами. За його велінням я схилився й заглянув попід браму, і ось бачу тебе, товаришу, взятого на небеса: сидиш на золотому престолі, а перед тобою – численні наїдки та щонайліпші вина. |
Та дивлюсь, що не голодні, Маєте закуску, Та й сів собі коло печі Та й стеребив гуску!..» | Мовив до мене янгол: "Ось твій товариш має вдосталь усякої втіхи та поживи і вічно там перебуватиме, бо хто увійде в царство небесне, той уже не вийде..." [...] Почувши це, я встав і за твоїм словом з’їв хлібину». |
Дослідники української літератури, мабуть, могли б написати цікаву розвідку, простеживши шлях цього запозичення через фольклорну традицію, адже якщо вірити передмові до академічного видання творів Руданського, поет саме з неї почерпнув матеріал для своєї співомовки.
Немає коментарів:
Дописати коментар