Дякую, що завітали на сторінку Діянь римських. Її присвячено українському перекладові одного з найпопулярніших творів середньовічної латинської літератури - збірки оповідок, відомої як Gesta Romanorum. Тут з'являються українські тексти вибраних оповідок, думки, пов'язані з перекладом цієї літературної пам'ятки, а також усе, що прямо чи опосередковано пов'язане з нею і що видається цікавим - а такого є справді багато.

7 березня 2012 р.

Чудеса екзегетичної вигадливості. - Оповідка CLXXVII. Про переслідування

Цар Артаксеркс, влаштувавши великий бенкет зверхникам і людові свого царства, наказав цариці Астині на учту з’явитися, щоб народ міг на її красу подивитися. Коли ж вона відмовилася прийти, цар в Астини царство відібрав, а замість неї Есфіру своїм жезлом підійняв.

Потім цар якогось Гамана над своїм царством настановив, а всіх інших зверхників йому підкорив. Той почав усіх на коліна ставити і лише Мордехай, вітчим цариці, не захотів його славити. За це розлючений Гаман замислив і його, і все його поріддя погубити, отож видав під царською печаттю наказ, щоб у Артаксерксовому царстві всіх юдеїв перебити; ще й спорудив високу шибеницю – Мордехая повісити.

Тим часом якісь двоє хотіли вбити царя, а Мордехай доповів на них. Цар звелів винуватих скарати, а Мордехая в пурпур убрати, вінцем увінчати і на царському коні по місту проводжати; а Гаман з військом мусив передувати і Мордехаєві хвалу співати. Після цього Мордехай розповів цариці, що Гаман прирік її на смерть з усім її народом, тобто ріднею; вона ж усьому своєму людові постити наказала, та й сама себе постом і молитвами усмиряла.

Потім цариця, запросивши царя, бенкет спорядила, на якому й Гаманові бути звеліла. Посеред учти вона стала благати царя за своє життя і життя свого люду, розповівши, що Гаман і її, і близьких прирік на згубу. Тоді цар, сповнившись гніву, повісити Гамана звелів – на тій самій шибениці, що Гаман для Мордехая звів. Далі цар Мордехая зверхником настановив, а той весь Гаманів рід погубив.

Отак за Божим урядженням невинний люд було визволено, а негідне насіння дощенту винищено.

Мораль

Найдорожчі, той цар – Господь наш Ісус Христос, який вийшов з кореня Єсеєвого [Пор. Іс. 11, 1]. Він зверхникам і людові свого царства бенкет спорядив, тобто численних зверхників світу і вірних царства свого власним тілом і Святим Письмом пригостив. Царицю Астину покликати на бенкет звелів, тобто синагогу, відкуплену завдяки Закону і філософам, на небесну учту запросив. Відмовившись, Астина царство втратила, а замість неї Есфіра на престол втрапила: отак і невірну Юдею з царства Христового вигнано, а з-поміж язичників полонянку диявола як співправительку небесного царства на царське ложе приведено.

Гаман, якого цар возвисив, – то юдейський народ, якого Бог у царстві, священстві та божественному поклонінні возвеличив. Гаман намагався царицин рід викоренити, – отак і юдейський народ намагається церковний дух винищити. А ще Гаман спорудив шибеницю для Мордехая, на якій його самого повішено: отак і диявола на хресному дереві спіймано.

Двоє, котрі змову проти царя снували, – це два невірні народи, юдейський і язичницький, котрі вбити Христа вимагали. Мордихай на тих двох доповів – християнський люд діла цих двох народів засудив. Тих цар скарав, цих Христос прокляв.

Мордехая в пурпури та вінець зодягають і на царському коні по місту проводжають – це вчителі по всьому світу християнський народ почитають. Конем Христа-царя монаший чин називається, бо через нього Він до всіх земель добирається. Гаман з військом Мордехаєві хвалу співають – це юдейський народ і язичники хоч-не-хоч християнську звістку приймають.

Цариця на бенкет царя закликає – Церква в урочистостях Господнього тіла Христа призиває. Цариця Гаманові прийти повеліває – Церква, проповідуючи, вірному народові учту справляє.

Гаман, який спорудив шибеницю для Мордехая, – це ще й Антихрист: він погрожує народові смертною карою за віру, проте його самого буде на тій шибениці повішено і смертною карою порішено.

Цар Мордехая зверхником призначив – це Господь, звершивши суд, над усім своїм добром вірний народ поставив [Пор. Мт. 24, 47]. Негідне насіння винищено – лихе поріддя засуджено. Тоді народ цариці визволяється, а його печаль радістю обертається: «рід праведників буде благословенний» [Пс. 112 (111), 2], у втіхах та веселощах блаженний.

Зображення: Артаксеркс і Есфіра. Фрагмент декоративного ініціалу. Біблія. Франція, 2-га пол. XIII ст. (C)

Немає коментарів:

Дописати коментар