Змія і жаба. З рукопису алхімічного трактату. Англія, 2-а пол. XV ст. (С) |
Згодом, коли цар одного дня лежав у постелі, до його покою вповзла змія, а в пащі у неї – коштовний камінь. Побачивши це, слуги загукали, що, мовляв, змія у покої; а цар їм: «Не чіпайте її. Певен, що вона мені не зробить нічого злого». Тоді змія заповзла до царя на ложе й наблизилася до обличчя; а коли вже до самих очей добралася, впустила йому камінь на лице і мерщій виповзла з покою. Торкнувся той камінь обох царевих очей і він прозрів. Непомалу радіючи, цар наказав відшукати змію, але її так і не знайшли.
Цар вельми тим каменем дорожив і в мирі життя скінчив.
Мораль
Найдорожчі, тим царем можна вважати кожну світську людину, яка, хоч і мала б над собою панувати, зостається сліпою до всього духовного, але ясно зрячою – до всього тимчасового. Підвішений дзвін – то язик проповідника; він має у певний час дзвонити. Линва дзвона – Святе Письмо. Нею проповідник має сходити й сповіщати про чесноти і пороки: про те, що грішники завдяки чеснотам у небеса вознесуться, а через гріхи – в ад западуться. Змія, що зробила собі гніздо під линвою, – второпний сповідник, який має в тому гнізді, тобто в серці грішника, виводити малят, себто добрі чесноти. Якщо ж котресь із чуттів осквернене або затруєне гріхом, то він мусить дзвонити за допомогою Святого Письма; тоді мусить зійти суддя, тобто розум, і все видати й виправити в істинній сповіді. Однак предстоятелі та сповідники часто бувають мляві та недбалі: ходять назовні, до мирських речей. Тоді їхні піддані наражаються на небезпеку, бо домівку займає жаба, тобто диявол.
Що ж робити? Певна річ, сповідник мусить повернутися до грішника, ведучи з собою малят, себто добрі чесноти. Дві речі має змія: їдь покаяння і протиотруту відпущення на спасіння душі. Тим-то й мусить боротися з дияволом, повчаючи грішника, як чинити йому опір. Отак і виганятимеш диявола із серця грішника.
Далі. Змія принесла в пащі камінь та ін. Отак і второпний сповідник має за допомогою Святого Письма дати грішникові камінь, тобто Христа: через його силу грішник зможе собі духовний зір повернути, а відтак і вічне життя здобути.
Немає коментарів:
Дописати коментар